Bu kaydın yasal hükümlere uygun olmadığını düşünüyorsanız lütfen sayfa sonundaki Hata Bildir bağlantısını takip ederek bildirimde bulununuz. Kayıtlar ilgili üniversite yöneticileri tarafından eklenmektedir. Nadiren de olsa kayıtlarla ilgili hatalar oluşabilmektedir. MİTOS internet üzerindeki herhangi bir ödev sitesi değildir!

İran'da iletişim politikaları: uydu yayıncılığı ve internet örneği

Diğer Başlık: communications politics in Iran: satellite TV and internet

Oluşturulma Tarihi: 2016

Niteleme Bilgileri

Tür: Tez

Alt Tür: Doktora

Yayınlanma Durumu: Yayınlanmış

Dosya Biçimi: PDF

Dil: Türkçe

Konu(lar): COĞRAFYA, ANTROPOLOJİ, REKREASYON,

Yazar(lar): NIKRAFTAR KHIABANI, Kamaleddin (Yazar),

Emeği Geçen(ler): SÜMER, Burcu (Tez Danışmanı),


Yayınlayan: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı Yayın Yeri: Ankara Yayın Tarihi: 2016 Yayınlandığı Sayfalar: 307 s.


Dosya:
file show file
Görüntüle
download file
Kaydet

Anahtar Kelimeler

İran, iletişim politikaları, kültürel savaş, uydu yayınları, internet, Iran, communication policies, cultural assault, satellite TV, internet.



Özet

Bu tez çalışmasında özellikle, İslam Devriminden sonra İran’da iletişim ve medya politikalarıyla ilgili konular incelenmiştir. Bu çalışma özellikle 1979 İslam Devriminin ardından uydu yayınlarının hayata geçtiği zaman dilimini mercek altına almaktadır. Burada izlenen yol öncelikle ülkenin siyasal sistemini açıklığa kavuşturmak ve sistemin yeni teknolojilerle birlikte uydu yayınları ve internet iletişimine karşı nasıl bir davranış sergilediğini incelenmeye çalışılmıştır.

İlk bölümde İran’da kitle iletişiminin geçmişi Kaçar Hanedanlığı döneminden itibaren ele alınmıştır. Bu dönemde ki Meşrutiyet Hareketi bir değişim ve dönüşümün simgesi olarak karşımıza çıkmaktadır. Dolayısıyla Ülkede ilk basımevinin kurulması, ilk gazetenin yayımlanması ve bu olayların halkta ve iktidarda nasıl bir etki yarattığı konusu ele alınmıştır.

Meşrutiyet Hareketinden sonraki siyasi olaylar ve Pehlevi döneminin başlanması da ilk bölümde yer almıştır. Bu dönemin önemli medya özelliklerinden radyo ve televizyonun hayata girmesidir. Pehlevi döneminin medya politikalarını İslami Devrimin oluşumu ve nedenlerini oluşturmaktadır. Bu dönemde ülkenin siyasi ve toplumsal arenasında önemli değişimler gözlemlenmiştir. Ardından da 1979 İslami Devrim hayata geçerek ülkenin iktidar şekli ve esası değiştirilmiş ve cumhuriyet sistemi ile birlikte İslam kültürü özellikle Şii mezhebinin fıkhı dönemi başlamıştır. İran İslam Cumhuriyeti kurulduktan sonra Şii fıkhı çerçevesinde, Batı kültürünü İslam kültürüne tehdit olduğu ve bu nedenle ona karşı bir tavır sergilemiştir.Bilindiği gibi küreselleşme çerçevesinde Batı kültürü dünyanın dört bir yanında yayılmaktadır. Bu kültürel düşünce ve hayat tarzının yayılması, uydu yayınları ve internet gibi yeni iletişim teknolojileri yardımı ile hızlanmıştır. Bu nedenle İran devleti Batı kültürünün yaygınlaşmasına "Kültürel Savaş" söylemi ile karşılık verdi.

Tezin ikinci bölümünde devrim sonrası İran'ın siyasal ve kültürel yapılanışı anlatılmıştır. Bu bölümde özellikle Ayetullah Humeyni sonrası Haşimi Rafsancani, Hatemi ve Ahmadinejad'ın başkanlık dönemleri ele alınmıştır. Bu cumhurbaşkanlarının dönemlerindeki özellikler sırayla ekonominin önemsenmesi ve özelleştirmenin başlatılması, siyasi reform ve ıslahat ve son olarak İslamileştirmeye dönüş olarak özetlenmiştir. Bu cumhurbaşkanları dönemlerinde ayrıca medya politikaları ve alınan kararlar ve uygulamalar da açıklanmıştır.

Son bölümde ise uydu yayınları ve internet faaliyeti ile ilgili açıklamalar ve değerlendirme yapılmıştır. Hukumetin yanı sıra halkın bu yeni iletişim teknolojilerine nasıl bakıldığı da bu tez çalışmasında tartışılmıştır. Genel olarak yasaklar ve kontrollere rağmen, halk uydu yayınları ve internete daha çok ilgi göstermekteler. Bu mesele de gelecekte iktidar ve halk arasında nasıl bir çelişkilere sebep olduğunu artık zaman gösterecektir. Bu nedenle İran hukumeti bütün imkânları ile uydu yayınları ve sanal ortamı kotröl etmek için seferber etmiştir. Özellikle İran İslam Cumhuriyeti Radyo Televiziyon Kurumu bir kamu kurumu olarak, bu konuda önemli görevler üstlendiğinin altını çizebiliriz.

Bu tez çalışması ayrıca, İran'ın medya politikalarını ilk defa detaylıca yurtdışında ve Türkiye'de yazılan bir eser olarak sunulmuştur. Bu araştırma bilim ve akademik dünyasına ithal olmuştur.


Abstract

In this paper the media and communicational politics have been studied. Thepurpose of this research is to show the first step of satellite TV usage after revolution.The first phase of the paper involves a deep study about Iran political condition and then a big change after using of satellite TV and internet. The first chapter is about the bases of public communications during Ghajar dynasty and we encounter with appearance of printer and the first book and newspaper in Iran. In the following of the first chapter we study the Pahlavi kingdom. The characteristics of Pahlavi kingdom is using of TV and radio, then we study about occurrence of Islamic Revolution during the end of Pahlavi kingdom. The reasons of revolution also incorporation of Shia and republican have been studied. After Islamic Republic of Iran, that is based on Shia, western culture was a big threat. As you know the distribution of western culture is going to be increased day after day so Iran has been against western culture in term of "Cultural Assault". The second chapter is about Iran political conditions. In this chapter the period of Ayatollah Khomeyni, Hashemi Rafsanjani, Khatami and Ahmadinejad has been studied. The properties of these presidents were such as: privatization and importance of economy, political reform and returning to Islam. Otherwise basic proceedings have been studied in this paper. The last chapter is conclusion. In this chapter the reaction of people about media has been studied. In spite of government limitation and prohibition people use satellite TV and internet more and more. For this reason there has been a big tension between people and government. As result Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB), has been against the satellite TV and internet. It is deserving to tell that Iran communicational politics have been spread in foreign countries specially Turkey for the first time. This research is offered to science and academic world.



İçindekiler



Açıklamalar



Haklar



Notlar



Kaynakça


Atıf Yapanlar

Gözat Sayfasına Dön

 

Sosyal Medya ve Araçlar

İstatistikler

  • Kayıt
    • Bu ay: 37
    • Toplam: 31057
  • Online
    • Ziyaretçi: 260
    • Üye: 0
    • Toplam: 260

Detaylı İstatistikler