Bu kaydın yasal hükümlere uygun olmadığını düşünüyorsanız lütfen sayfa sonundaki Hata Bildir bağlantısını takip ederek bildirimde bulununuz. Kayıtlar ilgili üniversite yöneticileri tarafından eklenmektedir. Nadiren de olsa kayıtlarla ilgili hatalar oluşabilmektedir. MİTOS internet üzerindeki herhangi bir ödev sitesi değildir!

Okumada güçlüğü olan ve olmayan öğrencilerin dil becerilerinin karşılaştırılması

Diğer Başlık: Comparison of language skills of students with and without reading difficulties

Oluşturulma Tarihi: 2017

Niteleme Bilgileri

Tür: Tez

Alt Tür: Doktora

Yayınlanma Durumu: Yayınlanmış

Dosya Biçimi: PDF

Dil: Türkçe

Konu(lar): SOSYAL BİLİMLER (GENEL), EĞİTİM,

Yazar(lar): SEÇKİN YILMAZ, Şaziye (Yazar),

Emeği Geçen(ler): BAYDIK, Berrin (Tez Danışmanı),


Yayınlayan: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Özel Eğitim Anabilim Dalı Yayın Yeri: Ankara Yayın Tarihi: 2017 Yayınlandığı Sayfalar: 91 s.


Dosya:
file show file
Görüntüle
download file
Kaydet

Anahtar Kelimeler

Okuma güçlüğü, akıcı okuma, okuduğunu anlama, sesbilgisel işlemleme becerileri, sözel dil becerileri. , Reading difficulty, reading fluency, reading comprehension, phonological processing skills, oral language skills. 


Özet

Okuma güçlükleri ile ilişkili dil problemlerinin belirlenmesi yapılacak müdahalelere yol göstermesi açısından oldukça önemlidir. Bu çalışmanın amacı okuma becerilerinde güçlük yaşayan ve yaşamayan öğrencilerin dil becerilerinin karşılaştırılmalı olarak incelenmesidir. Bu amaçla çalışmada karşılaştırmalı betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaya toplam sayısı 52 olan dört grup ilkokul üçüncü  sınıf öğrencisi katılmıştır: 1. Okuduğunu anlamada ve akıcı okumada güçlük yaşayan (n= 9),  2. Okuduğunu anlamada güçlük yaşayan ancak akıcı okumada güçlük yaşamayan (n= 10),  3. Okuduğunu anlamada güçlük yaşamayan ancak akıcı okumada güçlük yaşayan (n= 15), 4. Okumada güçlük yaşamayan (n= 18). Bulgular akıcı okumada güçlük yaşayan öğrencilerin, okuduğunu anlamada güçlükleri olsun ya da olmasın,  sesbilgisel farkındalık (ses atma ve sözcüğün sonundaki sesi tanıma),  hızlıotomatik isimlendirme ve sesbilgisel çalışma belleğinde akıcı okumada güçlük yaşamayan akranlarından başarısız olduğunu göstermiştir. Okuduğunu anlamada güçlük yaşayan öğrenciler de,  akıcı okumada güçlükleri olsun ya da olmasın, sözcük bilgisi, sözdizimi ve biçimbirim bilgisi değerlendirmelerinde okuduğunu anlamada güçlük yaşamayan akranları kadar başarılı olamamışlardır. Özetle, çalışmada okumada güçlük yaşayan öğrencilerin dil becerilerinde de güçlükler yaşadıkları görülmüştür. Okuma becerileri ile birlikte dil becerilerinin de değerlendirilmesi, okuma güçlüklerinin belirlenmesi ve bu güçlüklere yönelik olarak yapılacak müdahale programları için oldukça önemlidir. 

Abstract

The identification  of  language problems associated with reading difficulties is very important in that it leads to interventions. The aim of this study is to examine the language skills of students with reading difficulties and without difficulties comparatively.  For this purpose, comparative descriptive research method was used in the study.  Four groups of elementary third grade students with a total number of 52 participated in the study: 1. Students who have difficulties both in reading comprehension and fluent reading (n=9), 2. Students who have difficulties in reading comprehension but not in fluent reading (n=10),  3. Students who have not difficulties in reading comprehension but in fluent reading (n=15), 4. Students who have not difficulties in reading (n=18). The results showed that students who had difficulties in reading fluency, whether they had reading comprehension difficulties or not, were unsuccessful in phonological awareness (phoneme deletion and identifying the final sounds in words), rapid naming, and phonological working memory than their peers who had not difficulties in reading fluency. Students who had difficulties in reading comprehension, whether they had reading fluency difficulties or not, failed in vocabulary, syntax, and morphology assessments than their peers who had not difficulties in reading comprehension. In summary, it has been seen that students who had difficulties in reading had difficulties in language skills. Assessment of reading skills as well as language skills is crucial for the identification of reading difficulties and for intervention programs to address these difficulties. 


İçindekiler



Açıklamalar



Haklar



Notlar



Kaynakça


Atıf Yapanlar

Gözat Sayfasına Dön

 

Sosyal Medya ve Araçlar

İstatistikler

  • Kayıt
    • Bu ay: 0
    • Toplam: 31467
  • Online
    • Ziyaretçi: 31
    • Üye: 0
    • Toplam: 31

Detaylı İstatistikler